Glutenvrij eten in Taiwan

Als voorbereiding op onze reis naar Taiwan (zie https://captureplaces.com/taiwan-in-5-weken/), hadden we een paar Engelstalige blogs gevonden. Hierin stond vermeld dat glutenvrij eten in Taiwan een uitdaging is. Ze gebruiken namelijk in veel gerechten tarwe of sojasaus. Dus we namen daarom wel glutenvrij noodvoedsel mee als maiswafels, koekjes, glutenvrije sojasaus en brood.

Voor het eerst hebben we ‘little helpers’ meegenomen. Deze pillen hebben we gekregen op een glutenvrije beurs en schijnen een handige hulp te kunnen zijn bij kruisbesmetting. Wij hebben ze bijna bij elke maaltijd gebruikt en in 5 weken rondreizen hebben we geen enkele keer problemen gehad met een besmetting. Het kan toeval zijn, maar het kan ook zijn dat de ‘little helpers’ hebben geholpen. https://ap.lc/VmoZI

We hebben in de winkels veel gebruik gemaakt van Google translate. Je kan namelijk een foto maken van de ingrediënten, die in het chinees op de verpakking staan.

7-eleven

Ons favoriete eten vonden we bij de 7-eleven, die je op bijna elke straathoek kan vinden. Zo vonden we bij de 7-eleven een aantal voorverpakte maaltijden. Deze kan je in de magnetron opwarmen en nuttigen. Ook kan je daar bananen, salades, chips, gepofte zoete aardappel, bakjes rijst en zoute gekookte eieren (in een zakje van 2 eieren) en kopen.

Herb roasted chicken thigh an veggies en een mixed vegetable salad

Taiwanese thee-eieren

Een favoriete snack is ook het Taiwanese thee-ei. Taiwanese thee-eieren zijn hardgekookte eieren gedrenkt in een bouillon met thee, sojasaus en kruiden. Deze vind je in de meeste supermarkten. De eierschalen zijn gebarsten zodat de bouillon de smaak in de eieren kan trekken. Je zou denken: “er zit sojasaus in”, maar wij hebben het uitgeprobeerd en hadden geen last. Het enige wat je hoeft te doen is de keukentang te gebruiken om de eieren op te rapen en ze in een plastic zak te doen. Ze zijn bovendien erg goedkoop. (10 NT$= €0,30)

Warenhuizen

In een warenhuis supermarkt, zoals onderin de Taipei 101 (Etage B1 achter het foodcourt), kan je vaak slagen voor sushi. Neem de sushi zonder sausjes. Wij nemen dagelijks een klein gevuld flesje sojasaus mee in de dagtas. Altijd handig.

Sushi met komkommer (boven) en vis (onder)

Kookcursus

Wij boeken vaak een kookcursus (glutenvrij) in een vreemd land, zodat je een beetje een idee krijgt, wat je zou kunnen eten in dat land. Daarbij is meestal ook een tour over de plaatselijke markt (Shidong market), waar je wat uitleg krijgt over een aantal producten, zoals hieronder glutenvrije sojasaus, chips van zoete aardappel en jelly.

Jelly’s zijn glutenvrij en veelvuldig te verkrijgen

We vonden een kookcursus bij Ivy Chen en we hadden ruim van tevoren contact gelegd https://kitchenivy.com. Zij geeft privé kookcursussen en daarbij kan je aangeven of je een allergie hebt of bijvoorbeeld vegetarisch wilt eten. Via de mail vraagt ze je om te kiezen uit 3 maaltijden. We kozen voor rice dumplings, sweet and sour fish en 3 cups with chicken. Ivy was erg vriendelijk en kon veel vertellen over Taiwan en de gerecehten. Ze heeft ook een boek geschreven, die wij in Nederland al hadden aangeschaft. Hierin staan allerlei gerechten (ook met gluten), maar sommige gerechten kan je zelf aanpassen.

Streetfood

De favoriete bezigheid van Taiwanezen is eten. Dat begint al in de vroege ochtend wanneer ze naar een lokaal eettentje gaan en eindigt ’s avonds laat op een night market. De Taiwanese keuken heeft veel invloeden uit China en Japan. Maar het leuke is dat ze ook een eigen eetcultuur hebben. Denk maar aan bubbelthee, origineel afkomstig uit Taiwan. Of Xiaochi, de verzamelnaam voor Taiwanees street food. Deze vind je op night markets of gewoon bij eetkraampjes langs de weg.

Wij hebben de volgende glutenvrije lekkernijen gevonden:

Shaved ice

Een heerlijke lekkernij is shaved ice. Ze verkopen dit gecombineerd met verschillende soorten fruit. Het is geschaafd ijs met een beetje suiker en ijs. Deze kom was een kleine versie, maar alsnog is het een flinke hap en kan je met z’n 2-en eten.

Mango and milk shaved ice

Bamboo rice

Veel kraampjes verkopen voedsel waar mensen met coeliakie voorbij moeten lopen. Daar vonden we bamboo rice. Dat is rijst met champignons en pinda’s in een koker van bamboe. Het was even spannend, maar het bleek veilig.

Sweet potato balls

Dit zijn Taiwanese gefrituurde zoete aardappelballetjes: Ze zijn knapperig van buiten en zacht en taai van binnen. Ze zijn gemaakt van zoete aardappelmeel.

Spiesjes vlees en groente

Op de nightmarket zijn veel kraampjes met spiesjes. Wij probeerden de spiesjes met groente en met vlees zonder sausjes. Dat ging goed. Ook de omelet met kaas ging goed.

Uit eten

Naast het makkelijke eten uit een supermarkt hebben we ook een aantal keren uit gegeten, al vonden we dat wel spannend. Met de app van ‘Find me glutenfree’ kan je wel wat restaurants vinden, maar deze hebben vaak maar 1 review. Dus hoe betrouwbaar is dat? We hebben goede ervaringen met barbecue-restaurants, waarbij je zelf je vlees en groentes uitkiest en grilt. Ook hotpot-restaurants zijn een goede optie. Daarnaast hebben wij regelmatig bij sushi-express gegeten of afgehaald.

Hieronder een aantal ervaringen per stad:

Taipei

In het winkelcentrum onder de 101 vind je Din Tai Fung https://www.dintaifung.com.tw/eng/index.php Dit Taiwanese restaurant met een michelin-ster heeft een menukaart met een bladzijde glutenvrij eten. Bij elk gerecht staat ook of er sojasaus in zit. Als je daar ook gevoelig voor bent, kan je een gerecht kiezen die dat niet heeft. Wij kozen voor fried rice met shrimps en mushrooms. Het restaurant is groot en je moet even wachten. Dat is vaak een teken dat de lokale bevolking daar graag eet. Je krijgt gratis een kopje thee aan je tafel.

De menukaart met de juiste bladzijde (wel een verwarrende kop bovenaan)

Kinmen

Op het eiland Kinmen, wordt geen enkel restaurant aangegeven op de app ‘find me glutenfree’. We hebben dus vaak gegeten bij de 7-eleven. Vaak bestond de maaltijd dan uit een salade met een bakje rijst, Taiwanese eieren en een zoete aardappel. Tijdens de warme uitstapjes, was dat gelijk een heerlijk momentje om even af te koelen.

Naast de Carrefour, de grootste supermarkt van het eiland kwamen we een Sushi-express tegen. Er is hier een lopende band met sushi, maar je kan ook van de kaart bestellen. Wij kiezen dan sushi zonder sausjes (rijst en vis) en we hebben altijd een klein flesje glutenvrije sojasaus bij ons.

Jiufen

In Jiufen verbleven we in een homestay inclusief ontbijt https://ap.lc/MNDhy. Met Google translate en het kaartje van de ncv hebben we uitgelegd wat we mochten eten. Het ontbijt de volgende ochtend was perfect aangepast: rijst, roerei, fruit, wat gedroogd rundvlees en een soort gebakken kip-koeken. We hadden geen problemen, dus het was veilig geweest. De andere gasten hadden toast met roerei.

We verbleven hier 3 nachten en op de laatste dag had de eigenaresse een special breakfast voor ons gemaakt. Ze was op onderzoek uit geweest en had garnalen, tofu, gebakken aardappels, paddestoelen en oktopus voor ons klaargemaakt. Lekker op de vroege ochtend:)

special breakfast

In Jiufen is slechts één 7-eleven en natuurlijk hebben we daar weer veel gebruik van gemaakt.
We hebben ook de hotpot geprobeerd bij De Bu Lie Ke restaurant https://www.instagram.com/brec_de_93?igsh=d3lpbzJqNjh4NW90&utm_source=qr. Op de deur stond Daybreak restaurant. Het is gelegen naast het politiebureau. Een hotpot is een pan met boullion, waarbij je dan een schotel met rauwe groente krijgt en een schaal vlees of vis. Er zijn alleen twijfels over de bouillon, maar gelukkig ging alles goed.

Taichung

In Taichung hadden wij in het Sun Hao hotel https://ap.lc/gKZRu een uitgebreid ontbijtbuffet. Je kan kiezen uit fruit, groente, rijst en eieren.

Tegenover het hotel is een grote Carrefout supermarkt en een sushi express.

Sun Moon Lake

Wij hadden een dagtour geboekt naar Sun Moon Lake via Klook. We kozen expres voor een dagtocht zonder lunch. Onze tour stopte een poos bij een stadje aan het meer, met een 7-eleven en een Family-mart. Daar kan je weer terecht voor een salade, banaan, thee-ei, zoete aardappel, rijst e.d.

Tainan

In Tainan vonden we met ‘find me glutenfree’ twee eetgelegenheden. Het jammere vinden wij dat het vaak ook vegetearische restaurants zijn, maar het is toch fijn als je ergens onbezord kunt eten. In Gonghou street, in het centrum, is een restaurant, die toen wij aankwamen dicht was. De naam van dit restaurantje is in het Chinees, dus voor ons niet te lezen. De eigenaar vertelde dat ze op weg waren naar een markt, waar ze zouden gaan staan. Dus later op de dag gingen wij naar die markt.

De vriendelijke medewerkers verkochten een soort groentepannekoek en koekjes gevuld met een heerlijke vulling.

Groente pannenkoek

Barbecue restaurant

In Huanhe street no 92 aan het water hebben we een barbecue restaurant uitgeprobeerd. We vonden het weer een spannende onderneming. Het was een groot restaurant en we moesten even wachten op een tafeltje. We bestelden een aantal vleesproducten en groenten waar naar ons idee geen sauzen op zaten en rijst.

We waren aangenaam verrast. Het eten was heerlijk. We hadden wel onze eigen sojasaus meegenomen. Het bleek ook een al you can eat restaurant te zijn voor 659 TWD (€18,41) en 10% service fee, inclusief drank (alcohol heeft wel een toeslag), dus je kan je buikje vol eten.

Kaohsiung

SO_UP

Op ‘Find me glutenfree’ vonden we 3 meldingen in Kaohsiung. Eén daarvan kwamen we bij toeval op het spoor toen we het Mei Wei Arts Center bezochten. Bij So_Up verkochten glutenvrije en vegan soep, broodjes en salades https://www.instagram.com/so_up.official/?igshid=YmMyMTA2M2Y%3D

Sushi Express

In Kaohsiung zijn meerdere vestigingen van Sushi-Express. Zoals eerder vermeld: Kies de sushi’s zonder sausjes. Dan zit je goed. Bovendien is het niet duur. Wij waren met 2 personen meestal zo’n €15 kwijt.

Pizza Rock

Wij logeerden in het Fullon Hotel in Kaohsiung en daar tegenover was een pizza Rock. Daar bleken ze Nacho’s te verkopen. De medewerker zocht voor ons op wat de ingriediënten waren. Naar ons idee, geen gluten. Besmetting was natuurlijk een gok, maar het bleek goed te gaan.

Doon Valley Indian Restaurant

Naast het Fullon Hotel zagen we een Indiaas restaurant. De eigenaar gaf aan dat in hun gerechten geen gluten zaten, behalve dan in de naan en samosa’s. Wij hadden Biryani en Chicken Curry. Beiden waren prima. Zeg wel dat ze het niet spicy moeten maken (en wij zijn wel wat gewend hoor). https://doonvalleyindianrestaurantandbar.mystrikingly.com

Hengchung

Wij logeerden in Hengchung om het Kenting National Park te bezoeken. Helaas geen Sushi-express in de buurt en we vonden ook geen betrouwbare hotpot of barbecue-restaurant. We hebben dus veel gegeten uit 7-eleven. In het Cat café ‘Lazy Cat’ hebben ze voor ons frietjes gebakken uit de airfryer. Dat was erg behulpzaam van hen. Ze hebben er lekker ijskoffie in een grappig poezenglas, met een poezenlepeltje en een poezen-ijsblokje.

Op zondag is er in Henchun een nightmarket en in Kenting is er elke avond een nightmarket. Het duurde een poosje voordat we daar iets probeerden te eten dat mogelijk glutenvrij zou kunnen zijn. Uiteindelijk hebben we vleesspiesjes en zoete aardappelballetjes geprobeerd en dat ging goed.

Taitung

Wij verbleven in een hotel 15 km van Taitung in The Fuli Resort Chihpen. Daar was een uitgebreid buffet, met veel keuze.

In Taitung is ook een sushi express in de Carrefour- supermarkt

Hualien

Naast het Manor House vonden wij barbecue restaurant Ishiya Grill. Ze waren heel behulpzaam. Het is een all-you-can-eat restaurant en via een qr-code kan je via je telefoon vlees, vis en schelpdieren bestellen. Ook is er een buffet met groentes.

Het grappige is, dat er soms bij het bestellen van vlees een karretje met belletjes komt langs rijden en dat ze dan een flinke lap vlees voor je afsnijden. Het is dan de bedoeling dat je tijdens het grillen deze lap in stukjes knipt.

In Hualien kan je ook weer terrecht bij de nightmarket en de sushi express